تایید داروی امپاگلیفلوزین توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای کاهش خطر مرگ بر اثر بیماریهای قلبی عروقی در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2

5 دسامبر2016- داروی Jardiance یا empagliflozin توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای کاهش خطر مرگ به دلیل بیماریهای قلبی عروقی (CV)برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 تایید گردید.

 این دارو از گروه داروهای مهار کننده ی SGLT2است که به کلیه‌ها برای دفع گلوکز اضافه از جریان خون از طریق ادرار کمک می‌کند. این دارو برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در انگلستان بصورت درمان منفرد، هنگامیکه متفورمین برای بیمار مناسب نباشد یا همراه با سایر داروهای کاهنده‌ی قندخون نظیر انسولین هنگامیکه قندخون بیمار بخوبی کنترل نمی‌شود، تجویز می‌گردد. این دارو برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 تجویز نمی‌شود.

اولین بار سازمان غذا و داروی آمریکا، این دارو را برای بهبود کنترل قند خون درسال 2014 برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تایید نمود اما این آژانس نیاز به شواهد بیشتری برای تایید این دارو به عنوان دارویی برای درمان CVداشت.

این سازمان بر اساس نتایج کارآزمایی بالینی فاز چهارم این دارو (postmarketing trial) بر روی 7000 بیمار که همگی به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی عروقی مبتلا بودند، این مجوز جدید را صادر نمود. در این کارآزمایی، داروی Jardiance موجب کاهش خطر مرگ CV در مقایسه با پلاسبو در کنار تغذیه  و ورزش گردید.

 مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها تخمین زده است که میزان مرگ به دلیل بیماریهای قلبی عروقی حدود 70 درصد درمیان بالغین مبتلا به دیابت بالاتر از افراد غیر دیابتی است، این موضوع یک عامل مهم درکاهش امید به زندگی افراد مبتلا به دیابت محسوب می‌شود.

دکتر Jean-Marc Guettierمدیر بخش محصولات متابولیسمی و غدد در مرکز ارزیابی دارو و تحقیقات FDAمی‌گوید: بیماریهای قلبی عروقی علت اصلی مرگ و میر در افراد بالغ مبتلا به دیابت نوع 2 است، در دسترس بودن داروهای ضد دیابت می‌تواند به این بیماران کمک کند که زندگی طولانی تری از طریق کاهش خطر مرگ به دلیل بیماریهای قلبی عروقی داشته باشند. ارائه این داروها پیشرفت مهمی برای درمان افراد مبتلا به دیابت است، این دارو در ماه می سال 2014 توسط کمسیون اروپا(EC) تایید گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/dec/jardiance-approved-by-fda-to-reduce-risk-of-cv-death-in-adults-with-type-2-diabetes-96397995.html